جمعه ؛ 30 شهريور 1403
04 اسفند 1400 - 11:02

وقتی غافلگیری پوتین بر نظام جهانی سایه می‌افکند!

تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین در شامگاه دوشنبه، همچون یک بمب خبری موجبات واکنش کشور‌های مختلف را به همراه داشته و این رخداد را به تیتر اول تمامی رسانه‌ها در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است
کد خبر : 11178

پایگاه رهنما :

تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین در شامگاه دوشنبه، همچون یک بمب خبری موجبات واکنش کشورهای مختلف را به همراه داشته و این رخداد را به تیتر اول تمامی رسانه‌ها در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است. کشورهای غربی و متحدان کی‌یف با قاطعیت تمام تصمیم پوتین را محکوم کرده و حتی موضوع به شواری امنیت سازمان ملل نیز کشیده شده است.

بر خلاف رویکرد کشورهای غربی، مسکو از متحدان خود و سایر کشورهای جهان درخواست کرده که استقلال این دو جمهوری خودخوانده را به رسمیت بشناسند که با پاسخ مثبت و البته محدود برخی کشورها همراه شده است. حتی شواهد امر حاکی از آن است که بعد از تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین، او از وزارت دفاع این کشور خواسته تا با مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین توافقنامه‌ای برای اعزام ارتش جهت حفظ صلح در این مناطق امضا کند. حتی برخی رسانه‌های غربی با انتشار ویدئوهایی مدعی شدند اولین یگان‌های ارتش روسیه در حال ورود به جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» هستند.

تصمیم پوتین در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین در شرایطی است که از روز جمعه که ارتش اوکراین و دولت‌های خودخوانده در مناطق شرق این کشور بعد از متهم کردن یکدیگر به تنش‌زایی، به گلوله‌باران مواضع یکدیگر و نقض آتش‌بس پرداختند. بامداد یکشنبه نیز رسانه‌ها گزارش دادند که در مرکز منطقه خودمختار «دونتسک» واقع در شرق اوکراین، چندین صدای انفجار مهیب به گوش رسیده است. با این حال تصمیم جدید پوتین در سطح نظام بین‌الملل واکنش‌های بسیار زیادی را به همراه داشته است.

 

نشست ویژه شواری امنیت در ارتباط با بحران اوکراین

واکنش سازمان ملل و برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت را می‌توان مهم‌ترین واکنش بین‌المللی نسبت به بحران اوکراین و تصمیم اخیر ولادیمیر پوتین ارزیابی کرد. در سطح ابتدایی، سازمان ملل نیز که معمولا نقشی خنثی و بی‌فایده را در بحران‌های مختلف در سراسر جهان ایفا می‌کند، گفت: «ما به طور کامل از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم». «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: «ما خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در شرق اوکراین بر اساس توافقات مینسک هستیم. تصمیم روسیه نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین است و با منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارد».

همچنین، معاون دبیر کل سازمان ملل هم از استقرار نیروهای روسیه در شرق اوکراین برای "مأموریت حفظ صلح" ابراز تاسف کرد و هشدار داد که خطر "درگیری در مقیاس بزرگ" وجود دارد و باید از این امر اجتناب شود. رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی، تاکید کرد که سازمان ملل از استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی حمایت می‌کند.

در سطحی دیگر، در نشست فوق‌العاده شواری امنیت در امروز  -سه‌شنبه- لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل ضمن اعلام حمایت خود از برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت گفت: شورای امنیت باید از روسیه بخواهد که به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین که یکی از کشورهای عضو سازمان ملل است، احترام بگذارد." وی افزود: "اعلان روسیه چیزی جز یک نمایش نیست که هدفش بهانه تراشی برای حمله جدید به اوکراین است." گرینفیلد گفت که رئیس جمهور روسیه با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، قراردادهای مینسک را پاره کرد. وی هشدار داد: عواقب اقدامات روسیه در سراسر اوکراین، اروپا و جهان "جدی" خواهد بود و در صورت حمله روسیه به اوکراین، تلفات انسانی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. سفیر آمریکا در سازمان ملل دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای استقرار نیروهای حافظ صلح در شرق اوکراین را "مزخرف" خواند. گرینفیلد در واکنش به اظهارات رئیس جمهور روسیه مبنی بر تلاش کی‌یف برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای از کشورهای غربی هم گفت: واشنگتن و متحدانش قصد ندارند سلاح هسته‌ای در اختیار اوکراین قرار دهند و اوکراین هم چنین چیزی را نمی‌خواهد.

نماینده اوکراین در شورای امنیت نیز به نوبه خود گفت که آنها خواستار برگزاری این نشست اضطراری برای جلب توجه‌ها به تصمیم "غیرقانونی" رئیس جمهور روسیه شدند. وی افزود که مرزهای اوکراین بدون توجه به اقدامات اعلام شده از سوی روسیه بدون تغییر بوده و خواهد ماند. نماینده اوکراین در سازمان ملل در این نشست روسیه را ویروسی توصیف کرد که جنگ و آشوب را برای هشت سال اشاعه داده است. او گفت: «سازمان ملل با ویروسی که از کرملین سرایت کرده، بیمار است و مساله این است. ما دیگر از هیچ کسی نمی‌ترسیم و به کسی بدهکار نیسیم و دیگر به کسی چیزی نخواهیم داد.»

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم طی سخنرانی خود روسیه را تهدید کرد که در صورت عدم بازنگری در تصمیم به رسمیت شناختن جمهوری های دونتسک و لوهانسک، عواقب ناگواری در انتظارش است. وی همبستگی کشورش با اوکراین را اعلام کرد و گفت: ما از روسیه می خواهیم که تصمیم خود را لغو کند. این اقدام عواقبی در اروپا خواهد داشت، ما قادریم تحریم‌هایی را اعمال کنیم اما به جستجوی راه حل دیپلماتیک ادامه خواهیم داد.

سفیر چین در سازمان ملل هم به نوبه خود از همه طرف های درگیر در بحران اوکراین خواست تا خویشتن دار باشند و از هرگونه اقدامی که ممکن است باعث افزایش تنش شود اجتناب کنند. سفیر چین در این نشست در سخنانی کوتاه گفت که پکن از هر تلاشی برای حل دیپلماتیک بحران استقبال و تشویق می کند.

در مقابل ادعاها و اظهارات شدیداللحن کشورهای عضو شورای امنیت، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه تاکید کرد: مواضع بین المللی حاکی از آن است که گمان می‌کنند به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه اقدامی "غافلگیرانه" است، اما این درست نیست. جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در سال ۲۰۱۵ استقلال خود را اعلام کردند و ما آنها را تنها امروز به رسمیت شناختیم.

نماینده روسیه افزود که دونباس با ماجراجویی نظامی جدید اوکراین روبرو است و مسکو نمی‌تواند این اجازه را بدهد و این امر باعث شد روسیه در مورد جمهوری های دونتسک و لوگانسک تصمیم بگیرد. نبنزیا افزود که روسیه آماده گفتگو در مورد وضعیت اوکراین است، اما اجازه خونریزی جدید در دونباس را نخواهد داد. وی با بیان اینکه وضعیت در شرق اوکراین "بدتر" شده و شاهد بمباران مناطق مسکونی در لوهانسک و دونتسک بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: به دلیل بمباران اوکراین حدود ۶۰ هزار نفر از دونباس به روسیه گریخته‌اند. نبنزیا با بیان این که "غرب بی شرمانه سلاح به اوکراین پمپاژ می‌کند" گفت: ایالات متحده و غرب در اوکراین نقش منفی دارند و به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط روسیه تغییری در محتوای توافقات مینسک ایجاد نمی‌کند.

 

واکنش شدید‌‌اللحن دولت آمریکا

علاوه بر اظهارات نماینده آمریکا در نشست شواری امنیت سازمان ملل متحد، دولتمردان این کشور مواضعی انتقادی و شدیداللحن را در قبال تصمیم جدید پوتین اتخاذ کردند. در واقع، چند ساعت پس از آنکه رئیس جمهور روسیه حکمی را صادر کرد و در آن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در اوکراین را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت، رئیس جمهوری آمریکا دستور اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن سرمایه‌گذاری‌، تجارت و کمک‌مالی جدید آمریکا به این مناطق ممنوع شد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، این دستور اجرایی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از سخنرانی طولانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص این تصمیمش در مورد مناطق دونستک و لوهانسک واقع در منطقه‌ای تحت عنوان دونباس صادر شد. این دستور اجرایی همچنین به بایدن قدرت اعمال تحریم علیه هر شخصی را که در جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک فعالیت داشته باشد، می‌دهد. 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفت: ما اقدامی مشابه این را از جانب روسیه پیش‌بینی کرده‌ایم و آماده‌ایم تا فورا به آن پاسخ دهیم. این اقدام پوتین نقض فاحش تعهدات بین‌المللی روسیه است. ساکی در ادامه گفت: این اقدامات مجزا از تحریم‌های اقتصادی شدیدی که ما با هماهنگی متحدان و شرکا در صورت حمله روسیه به اوکراین آماده کرده‌ایم، هستند. ما به رایزنی با متحدان و شرکا از جمله اوکراین درباره گام‌های بعدی و درباره بسیج نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین ادامه خواهیم داد.

همچنین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این تصمیم پوتین را محکوم کرده و گفت: این تصمیم بیانگر نقض تعهدات روسیه تحت توافق‌نامه‌های مینسک است و حمله‌ای صریح به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین محسوب می‌شود. وی افزود: این دستور اجرایی جدید به منظور جلوگیری از روسیه از سود بردن از این نقض آشکار قوانین بین‌المللی صادر شد. بلینکن تاکید کرد: این اقدام علیه مردم اوکراین یا دولت اوکراین صادر نشده و فعالیت‌های بشردوستانه مجاز هستند در این مناطق ادامه پیدا کنند. حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین دولت و مردم این کشور همچنان به قوت خود باقی است و تزلزل‌ناپذیر است.

در سطحی دیگر، «لیندسی گراهام» سناتور تندروی جمهوری‌خواه آمریکایی نیز اظهار داشت: «به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک توسط پوتین نقض توافقنامه مینسک و اعلان جنگ روسیه علیه مردم اوکراین است».

علاوه بر سیاست‌مداران آمریکایی، روزنامه «واشنگتن پست» طی یادداشتی مدعی شد: «به رسمیت شناختن رسمی استقلال دو منطقه اوکراین از سوی مسکو، بهانه احتمالی برای جنگ است». شبکه «فاکس نیوز» هم گزارش داد: «پنتاگون انتظار دارد پوتین امشب به سمت اوکراین و به سمت مناطقی که استقلال آنها را به رسمیت شناخته، پیشروی کند».

 

واکنش انتقادی کشورهای اروپایی

علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی نیز موضعی انتقادی نسبت به تصمیم پوتین در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین، اتخاذ کردند.

اتحادیه اروپا

در مهم‌ترین سطح، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه افرادی که در به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک به عنوان مناطق مستقل دست دارند، اعمال می‌کند. «اورسولا فن‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا گفت: «به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت اوکراین است». اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما قاطعانه به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جدایی‌طلبان اوکراینی پاسخ خواهیم داد».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: «اتحادیه اروپا و متحدانش به تصمیمات پوتین به صورت متحد و محکم پاسخ خواهند داد».

انگلیس

همچنین، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس شامگاه دوشنبه گفت به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک توسط روسیه نقض تمامیت ارضی اوکراین است.  جانسون در این‌باره اظهار داشت: «تصمیم روسیه نشانه دیگری از این است که اوضاع در اوکراین در جهت اشتباه پیش می‌رود». «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس نیز مدعی شد: « آخرین اقدام روسیه نشان می‌دهد که مسکو راه رویارویی را به‌جای مسیر گفتگو انتخاب کرده است. به نوشته رسانه‌های انگلیسی، تراس همچنین افزود: «روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در واکنش به نقض‌قوانین بین‌المللی اعلام خواهیم کرد».

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم گفت: «اجازه نمی‌دهیم روسیه بر رفتار منطقه‌ای هیچ کشوری تأثیر بگذارد و حمایت ما از اوکراین تزلزل‌ناپذیر نخواهد بود». بر اساس گزارش‌ها، دولت انگلیس نیز طی بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد روز سه‌شنبه در واکنش به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک، تحریم‌هایی را اعلام خواهد کرد.

فرانسه

بر اساس بیانیه کاخ الیزه «[امانوئل] ماکرون [رئیس‌جمهور فرانسه] به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان اوکراینی توسط مسکو را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های هدفمند اروپا شده است». بر اساس این بیانیه، ماکرون همچنین ضمن محکوم کردن تصمیم روسیه برای به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

آلمان

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای به تصمیم پوتین واکنش نشان داد و گفت: به رسمیت شناخته شدن دو جمهوری خوانده لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین یک نقض آشکار و فاحش قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود. بربوک همچنین گفت: آلمان با شرکایش درباره واکنش به این تصمیم پوتین رایزنی دارد. به رسمیت شناخته شدن این دو منطقه در شرق اوکراین ضربه‌ای شدید علیه تمامی تلاش‌های دیپلماتیک با هدف یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک است. آلمان آماده است تا بی قید و شرط در کنار اوکراین و مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی آن بایستد. ما به این نقض قانون بین‌المللی واکنش نشان می‌دهیم. ما با شرکای خود رایزنی می‌کنیم.

ایتالیا

در ادامه وزارت خارجه ایتالیا نیز گفت تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال لوگانسک و دونتسک مانعی جدی برای جستجوی راه حل دیپلماتیک است.

نروژ

 وزارت امور خارجه نروژ نیز طی بیانیه‌ای گفت از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات بحران اوکراین و روسیه حمایت می‌کند.

هلند

سپس وزارت امور خارجه هلند اعلام کرد: «ما به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب در اوکراین توسط روسیه را محکوم می‌کنیم. ما قاطعانه، با هماهنگی با شرکای خود، به نقض آشکار قوانین بین‌المللی پاسخ خواهیم داد».

لتونی

همچنین، وزارت امور خارجه لتونی درخواست کرد: «اتحادیه اروپا باید فوراً تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان اعمال کند».

لهستان

«ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست وزیر لهستان نیز گفت: «به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده توسط روسیه، تجاوزی از سوی مسکو علیه اوکراین است. این اقدام روسیه باید با واکنشی در قالب تحریم های فوری مواجه شود». به نوشته رویترز، موراویه‌تسکی همچنین خبر داد: «من جلسه فوری شورای اروپا را برای بحث در مورد آخرین تحولات را فرا می‌خوانم».

استونی

در ادامه، رئیس جمهور استونی نیز اعلام کرد: «ما هرگز تصمیم غیرقانونی روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک را نمی‌پذیریم.  واضح است که مسکو در دیپلماسی جدی نیست و به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است».

بلژیک

وزارت خارجه بلژیک نیز همراستا با دیگر متحدان اروپایی خود گفت: «به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب اوکراین از سوی روسیه را محکوم می‌کنیم».

فنلاند

 ریاست جمهوری فنلاند نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب را محکوم می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد».

ترکیه

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه هم بر اساس آخرین تحولات به شهروندان خود در شرق اوکراین توصیه کرد که این کشور را ترک کنند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب، نقض توافقنامه مینسک و نقض وحدت و حاکمیت اوکراین است. ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب شرق اوکراین را رد می‌کنیم».

 

واکنش ناتو به جنجال‌آفرینی بزرگ پوتین

علاوه بر آمریکا و کشورهای اروپایی،  «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، که سازمان متبوعش یکی از دلایل اصلی افزایش تنش‌ها بین روسیه و اوکراین است، گفت: «ما به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب از سوی روسیه را محکوم می‌کنیم و از استقلال اوکراین کاملا حمایت می‌کنیم». استولتنبرگ در این‌باره توضیح داد: «ما از مسکو می‌خواهیم که عقل را به کار گیرد و دیپلماسی را انتخاب کند. روسیه همچنان به درگیری در شرق اوکراین دامن می‌زند. روسیه بهانه‌ای برای حمله به اوکراین می‌سازد».

 

کشورهای آسیایی و تصمیم جدید پوتین

علاوه بر اروپایی‌ها و آمریکا، کشورهای آسیایی نیز به همین رخداد واکنش نشان دادند.

چین

در مهم‌ترین سطح سفارت چین در اوکراین نیز در پی به رسمیت شناخته شدن این دو منطقه در دونباس امروز به اتباع و تجار خود در این کشور اروپایی هشدار داد که از حضور در مناطق بی‌ثبات و پر تنش اجتناب کنند، اما این مساله را بیان نکرد که آیا به دنبال تخلیه شهروندانش از اوکراین همچون بسیاری از دیگر کشورها هست یا خیر. این سفارتخانه در وب‌سایت خود نوشت: در حال حاضر، اوضاع در شرق اوکراین به شدت متغیر است. سفارت چین در کی‌یف از شهروندان و تجار خود در اوکراین می‌خواهد تا به اطلاعیه‌های مربوط به حفظ جان خود که به صورت محلی صادر می‌شود، توجه کرده و به مناطق پر تنش نروند.

ژاپن

ژاپن نیز امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که آماده پیوستن به آمریکا و کشورهای گروه ۷ برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه است، اگر که پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کند. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن از روسیه به دلیل نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین انتقاد کرد و گفت که کشورش درباره «اقدامات شدید» احتمالی از جمله تحریم ها با جامعه بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن نیز به طور جداگانه گفت: مهم است که گروه هفت که دارای ارزش‌هایی مانند دموکراسی و حاکمیت قانون هستند، به هم بپیوندند و جامعه بین‌المللی را رهبری کنند. وی از بیان اینکه آیا ژاپن در حال برنامه ریزی برای تحریم های خود علیه روسیه است یا خیر، خودداری کرد.

کره‌جنوبی

علاوه بر چین، چویی یونگ –سام سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی نیز امروز اعلام کرد، دیپلمات‌ها هنوز تلاش می‌کنند تا ۶۳ تبعه این کشور را که هنوز در اوکراین هستند برای ترک این کشور متقاعد کنند چون شرایط در اوکراین اصلا مساعد و باثبات نیست. تا پایان ژانویه سال جاری میلادی، ۶۰۰ شهروند کره‌جنوبی در اوکراین باقی مانده‌اند. وزارت امور خارجه کره‌جنوبی نیز با ابراز نگرانی شدید از وضعیت اوکراین از کشورهای مرتبط خواست تا به توافق مینسک پایبند بوده و در عین حال یک راه‌حل دیپلماتیک برای این بحران کنونی بیابند.

 

مواضع حمایتی از تصمیم پوتین در سطح جهانی

بر خلاف تمامی هشدارها و واکنش‌های شدیداللحن، برخی از کشورهای نزدیک به روسیه نیز در قبال تصمیم پونین در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های "لوهانسک" و "دونتسک" اعمال حمایت کردند.

سوریه

در مهم‌ترین واکنش حمایتی رئیس جمهوری سوریه از آمادگی کشورش برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های "لوهانسک" و "دونتسک" خبر داد. در همین زمینه، دیمیتری سابلین، نماینده مجلس دومای روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفته که دمشق آماده به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های "لوهانسک" و "دونتسک" است.

همزمان فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه در جریان باشگاه گفتگوی والدای در مسکو گفت که کشورش از تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن جمهوری های لوگانسک و دونتسک حمایت می‌کند و با آنها همکاری خواهد کرد.

المقداد در نشست والدای مسکو افزود: آنچه که غرب در حال حاضر علیه روسیه انجام می دهد، مشابه کاری است که در جریان جنگ تروریستی علیه سوریه انجام داده است. وی ادامه داد: نیروهای اشغالگر آمریکایی و شبه نظامیان تجزیه طلب تحت حمایت آن به سرقت ثروت مردم سوریه از جمله نفت و گندم ادامه می دهند.

نیکاراگوئه

همراستای با دولت بشار اسد، دنیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه اما به نخستین مقام ارشد بین‌المللی بدل شد که از تصمیم مسکو حمایت کرد و گفت: پوتین حق داشته که این دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو را مستقل بداند.

وی ادامه داد: مطمئنم که اگر آنها رفراندومی مانند آنچه در کریمه انجام شد، برگزار کنند، مردم نیز به پیوستن و الحاق این دو منطقه به روسیه رای می‌دهند. تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو بیانگر تهدیدی علیه روسیه است. اگر اوکراین به ناتو ملحق شود، یعنی اعلام جنگ به روسیه و به همین دلیل است که روسیه اینطور رفتار می‌کند. واضح است که روسیه از خود دفاع می‌کند.

انصارالله یمن

در سطحی دیگر انصارالله یمن نیز اعلام کرد که این جنبش به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در اوکراین توسط روسیه را تأیید می‌کند. محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در توییتی نوشت: ما به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک را تأیید می‌کنیم و خواهان خویشتن‌داری و عدم ورود به جنگی هستیم که هدف آن تحلیل بردن توانایی‌های روسیه است.

دولت چچن

در همین حال، رمضان قدیروف، رئیس دولت چچن حمایت کامل خود را از تصمیم به رسمیت شناختن جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک اعلام کرد. وی خاطرنشان کرد که این تنها راه برون رفت از بن بست سیاسی فعلی است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات